
Asuntojen kauppaa säätelevät lait edellyttävät, että virheistä reklamoidaan kohtuullisen ajan kuluessa niiden havaitsemisesta. Nopea reklamointi on tärkeää, sillä reklamaation myöhästyminen voi johtaa siihen, että ostajalla ei ole oikeutta saada korvausta virheistä. Reklamaatio on syytä tehdä viimeistään muutaman kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta. Myyjän vastuuaika on enimmillään viisi vuotta kiinteistön hallinnan siirtymisestä.
Reklamaatiossa on syytä luetella kaikki havaitut ja epäillyt virheet sekä esittää niistä jonkinlainen, edes suuntaa-antava, euromääräinen korvausvaatimus. Korvausvaatimus voi siis aluksi perustua arvioon ja sitä voi täydentää sen jälkeen, kun virheen korjaamisesta aiheutuvat tarkemmat kustannukset on saatu selville.
Reklamaatio on aina syytä lähettää myyjälle siten, että reklamaation lähettämisestä ja vastaanottamisesta jää todistus. Reklamaation voi esimerkiksi lähettää sähköpostitse ja pyytää myyjältä kuittausta, jossa myyjä ilmoittaa vastaanottaneensa reklamaation. Jos ostajalla ei ole tiedossa myyjän sähköpostiosoitetta, voi reklamaation lähettää kirjattuna kirjeenä tai tarvittaessa antaa sen haastemiehen tiedoksiannettavaksi.
On tärkeää havaita, että laki velvoittaa reklamoimaan virheestä myös kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun virhe olisi pitänyt havaita. Jos ostaja epäilee, että asunnossa on vaurioita esimerkiksi asunnossa olevan hajun johdosta, on ostajan tärkeää tilata viipymättä tarpeelliset tutkimukset mahdollisten vaurioiden selvittämiseksi. Virhettä ei kuitenkaan saa korjata ennen kuin siitä, on ilmoitettu myyjälle ja varattu myyjälle tilaisuus tutustua virheeseen.