Hinnanalennus ja kaupan purku

Mikäli autossasi olevaa vikaa tai virhettä ei ole mahdollista kohtuullisessa ajassa korjata tai, mikäli myyjä ei halua korjauksia tehdä, on sinulla oikeus vaatia virheen johdosta hinnanalennusta tai kaupan purkamista. Hinnanalennus tarkoittaa sitä, että myyjä suorittaa ostajalle rahallista korvausta ja kaupan purkaminen sitä, että ostaja palauttaa auton myyjälle ja myyjä puolestaan palauttaa ostajan maksaman kauppahinnan.
Hinnanalennus on virhettä vastaava rahallinen korvaus. Sen määrä saadaan esimerkiksi vähentämällä kauppahinnasta virheellisen auton arvo tai esimerkiksi arvioimalla, mitä virheen korjaaminen siten, että korvaavat osat eivät paranna auton ominaisuuksia tai arvoa, tulisi maksamaan. 
Jos virhe on merkittävä, voi ostajalla olla oikeus purkaa kauppa. Virhe voi olla merkittävä esimerkiksi silloin, kun auto on olennaisesti huonompi, kuin mitä myyjä on väittänyt tai sen tärkeät ominaisuudet eivät lainkaan toimi. Kaupan purkamisen edellytyksenä on lisäksi, että ostaja voi palauttaa auton myyjälle.
Haluatko vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua autossasi ilmenneen virheen johdosta? Koti- tai ajoneuvovakuutukseesi kuuluva oikeusturvaosa kattaa yleensä lakimieskulusi auton kauppaan liittyvässä riitatilanteessa. Ota yhteyttä ja pyydä tilannettasi koskeva maksuton alkukartoitus!
Tutustu viimeisimpiin onnistumisiimme autokauppariidoissa tästä.
 

Koti- tai autovakuutus kattaa yleensä lakimieskulut

Koti- tai ajoneuvovakuutukseesi kuuluva oikeusturvaosa kattaa yleensä lakimieskulusi auton kauppaan liittyvässä riitatilanteessa. Ota yhteyttä ja pyydä tilannettasi koskeva maksuton alkukartoitus!
Puh. 0400 4304 25 tai matti.kari@laatujuristit.fi (Matti Kari, lakineuvoja). Voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön täyttämällä oheisen lomakkeen tai lähettämällä WhatsApp-viestin painamalla napista.