Virjeen korjaaminen

Mikäli ostamassasi uudessa tai käytetyssä autossa on vika tai virhe, voi sinulla olla oikeus virheen korjaamiseen, hinnanalennukseen tai kaupan purkuun. Näistä käytössä olevista korvausmenettelyistä ensisijainen on virheen korjaaminen: lähtökohtaisesti myyjällä on oikeus korjata autossa oleva virhe tai vika.
Jos auton takuu on voimassa, on virhe korjattava siten, että ostajalle ei aiheudu korjaamisesta lisäkustannuksia. Mikäli taas auton korjaaminen johtaa siihen, että auton ominaisuudet paranevat tai sen arvo kasvaa esimerkiksi sen vuoksi, että osia korvataan uudemmilla tai paremmilla osilla, on ostajan osallistuttava korjauskustannuksiin, jos hän haluaa, että virhe korjataan. 
Jos virheen korjaaminen ei myyjän yrityksistä huolimatta onnistu, on ostajalla oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua. Hinnanalennus voi tulla kysymykseen myös silloin, kun ostaja ei halua osallistua korjauskustannuksiin, vaikka korjaustoimenpiteet parantaisivat auton ominaisuuksia tai lisäisivät sen arvoa.
Haluatko vaatia autossasi ilmenneen virheen korjaamista? Koti- tai ajoneuvovakuutukseesi kuuluva oikeusturvaosa kattaa yleensä lakimieskulusi auton kauppaan liittyvässä riitatilanteessa. Ota yhteyttä ja pyydä tilannettasi koskeva maksuton alkukartoitus!

Tutustu viimeisimpiin onnistumisiimme autokauppariidoissa tästä.

 

Koti- tai autovakuutus kattaa yleensä lakimieskulut

Koti- tai ajoneuvovakuutukseesi kuuluva oikeusturvaosa kattaa yleensä lakimieskulusi auton kauppaan liittyvässä riitatilanteessa. Ota yhteyttä ja pyydä tilannettasi koskeva maksuton alkukartoitus!
Puh. 0400 4304 25 tai matti.kari@laatujuristit.fi (Matti Kari, lakineuvoja). Voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön täyttämällä oheisen lomakkeen tai lähettämällä WhatsApp-viestin painamalla napista.